gick igenom med blankt papper

Idag var jag i Älmhult och besiktade bilen. Blankt papper, även att vi vet att de är fel på den. Tänk vad lite push up kan göra ! haha
Men de va ju skönt att vi inte behöver besikta om jag lägga dom pengarna =)

Imorgon ska jag ha en bak och städ dag. Blir ju inget jobb tyvärr eftersom Anders är sjuk så får ju jag ha plutt.
Men jag ska stor städa + att jag tänke baka smörkola,nougat och lite annat gott. Bakade knäck igår och den blev väldigt god. Smörkolan går lätt och är världens godaste =)
Här kommer receptet:
Ca 50 st.
100 gr smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vanniljsocker (jag brukar ta dubbelt) =)
Sedan kan man ju smaksätta med vad man vill tex
Apelsinkola:
2 2 st apelsiner, rivet skal
1 1 st citron, rivet skal
Pistagekola:
1 1 dl hackade, rostade pistagenötter
Pepparkakskola:
2 2 tsk pepparkakskryddor
Chokladkola:
2 2 msk kakao
Limekola:
2 2 st lime, rivet skal
Kardemummakola:
2 2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
Ingefärskola:
1 1 tsk malen ingefära

Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.

Lycka till! =)
HOJ


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Det är typiskt att allt som är så gott ska vara så onyttigt:) Vårat kylskåp består mest av allt godis jag har gjort nu:)

2008-12-18 @ 20:13:45
URL: http://pernylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0